Paard

Paarden

Bij paarden komen wij o.a. langs voor het behandelen van zieke dieren, het vaccineren en voor een klinische keuring.

Vaccinaties

Om uw paard te beschermen tegen enkele veelvoorkomende paardenziektes, is het raadzaam uw dier te laten vaccineren. Meestal wordt jaarlijks gevaccineerd tegen Influenza en Tetanus. Maar entingen tegen bijvoorbeeld Rhinopneumonie, schimmels, droes en West-Nijl virus zijn ook mogelijk.

Mestonderzoek en ontworming

U kunt de mest van uw paard bij ons laten onderzoeken. Door middel van een mestonderzoek wordt de EPG (Eieren Per Gram mest) bepaald. Indien uw dier een hoge ei-telling heeft, is het nodig om uw dier te ontwormen.

Bij Dierenkliniek De Rijp bieden wij een mestonderzoek abonnement aan. Dit abonnement bestaat uit drie mestonderzoeken verspreidt over het jaar en een ontwormingsmiddel voor in het begin van de winter. Het advies is om deze mestonderzoeken in april, juli en september/oktober uit te voeren. Aan het begin van de winter is het verstandig om alle paarden standaard te ontwormen tegen de lintworm.

Klinische keuring

Tijdens de klinische keuring, wordt het paard onderzocht op mogelijke afwijkingen en/ of aandoeningen. Het opnemen van het signalement, inspectie van mond, beluisteren van het hart en longen zijn hierbij vaste onderdelen.

Daarnaast wordt het bewegingsapparaat van het paard beoordeeld in rust en in beweging; het beoordelen van de stap en de draf op de rechte lijn, het longeren op een harde en vervolgens zachte bodem.

De dierenarts voert buigproeven uit waarbij bepaalde gewrichten enige tijd extra gebogen worden om eventuele pijnlijkheden op te sporen. Bij het wegdraven wordt gelet op onregelmatigheid en hoe lang deze eventuele onregelmatigheid aanhoudt. De buigproeven worden uitgevoerd aan alle vier benen.

Bij de klinische keuring zit geen röntgenologische keuring.

Contactinformatie praktijk

Dierenkliniek De Rijp

• Ma
  • Di
  • Wo
  • Do
  • Vrij
  • Za
    Alleen spoed
  • Zo
    Alleen spoed

Vind ons hier:

Schoener 2 1483 TP De Rijp Wij werken uitsluitend op afspraak.
ontvang een routebeschrijving via Google Maps